تبليغات در فيليمو يا آپارات؟ – کدام بستر مناسب تر است؟
تبليغات در فيليمو يا آپارات؟ – کدام بستر مناسب تر است؟
تبليغات در فيليمو يا آپارات؟ ويديو، شکلي از محتوا است که از همنشيني معنيدار صدا، تصوير و حرکت شکل گرفته است. تاثيري که ويديو روي ذهن مخاطب ميگذارد بسيار عميقتر از ديگر فرمتهاي محتوايي است. چون تعداد بيشتري از حواس پنجگانه انسان را به طور همزمان با خود درگير ميکند. همين موضوع باعث ميشود که پيام نهفته در قلب محتوا به طور مستقيم به ذهن کاربر نفوذ کند و چه بسا او را به سمت اکشن مورد نظر تبليغ، مثلا نصب اپليکيشن يا خريد يک محصول سوق دهد. با ما همراه باشيد.
تبليغات ويديويي در ايران
در ايران از اوايل سال ????، صحبت هايي از نسل جديد تبليغات اينترنتي مطرح شد . اما به دليل مشکلات موجود در بستر اينترنت و کمبود سرعت، فقط در حد حرف باقي ماند و به آينده موکول شد. پس از بهبود نسبي کيفيت و سرعت اينترنت کشور وگسترش سايت هاي ويديو محور و … دوباره از تبليغات ويديويي صحبت شد. شرکت هاي تبليغاتي به دنبال اجرايي کردن همان ايده هاي گذشته برآمدند که قبلا توانايي انجام آن را نداشتند. آنها علاوه بر تغيراتي در ايده هاي گذشته خود بصورت تخصصي تر و حرفه اي تر وارد اين عرصه شدند .
آژانس تبليغات ويديويي
در اوايل سال ???? اين شاخه از تبليغات به خوبي در وب سايت هاي فارسي گسترش پيدا کرد و توانست به جامعه اي مستقل براي تبليغات اينترنتي تبديل شود. در ابتدا تبليغات ويديويي تنها به چند ثانيه ابتدايي فيلم هاي موجود در وب سايت ها کفايت مي کرد. هر کاربر زماني که بر روي يک فيلم کليک مي کرد، در چند ثانيه اول آن فيلم، تبليغي را نگاه مي کرد. بعد از مشاهده آن تبليغ، فيلم مورد نظر اجرا مي شد .اما به مرور زمان، اين نسل از تبليغات نيز پخته تر شده و ايده هاي جديدي به اين شاخه اضافه شده است. به شکلي که امروزه تبليغات ساده گذشته به تبليغات بسيار پيشرفته در داخل اپليکيشن ها تبديل شده است.
بستر مناسب – تبلغات در فيليمو يا آپارات
ما در دو مقاله قبلي به شکل مفصل بحث تبليغات ويدئويي را بررسي کرديم. در مقاله هاي قبلي درباره عامل مهمي نام بستر صحبت شد. بستر در واقع زمين بازي ماست. گاهي زمين بازي ما تعيين کننده همه چيز است. اگر ما بازيکن خوبي باشيم اما در زميني اشتباه بازي کنيم، بازي را قبل از شروع باخته ايم. در مسابقه بازاريابي کسي برنده است که زمين درستي براي تبليغات انتخاب کرده و نسبت به آن استراتژي بچيند. اما کدام زمين بازي بهتر است؟ سايت هاي داخلي مثل تبليغات در فيليمو و نماوا يا سايت هاي خارجي. در ادامه اين موضوعات را بررسي خواهيم کرد. اما پيش از آن اجازه بدهيد نگاهي به پلتفرم هاي داخلي بياندازيم.
آپارات – سرويس اشتراک ويديو
آپارات از سرويسهاي اشتراکگذاري ويدئو در کشور ايران است. اين وبگاه توسط شرکت صباايده راهاندازي شدهاست و مديريت آن بر عهده محمد جواد شکوري مقدم است. آپارات در سال ?? از سوي جشنواره وب ايران در بخش چندرسانهاي برخط، به انتخاب کارشناسان برگزيده شد و در سال ?? نيز به عنوان بهترين وبگاه فيلم برگزيده شد. آپارات اکنون در رتبه دوم الکسا در ايران بعد از گوگل و همچنين در رتبه چهل و ششم الکسا در جهان قرار دارد.. بسياري از ويدئوهايي که امکان قرارگيري در ديگر سرويسهاي اشتراکگذاري ويدئو را دارند، در آپارات قرار نميگيرند و پس از مدتي حذف ميشوند. اين وبگاه بر اساس قوانين جمهوري اسلامي ايران عمل کرده و عدم ايجاد تنش سياسي، عدم اهانت به مقامات سياسي و مغايرت نداشتن با شئونات از قوانين اصلي بارگذاري آن هستند.
پلن هاي تبليغات در آپارات
پخش تبليغ در حين پخش ويديو:
اين نوع تبليغ در ابتدا يا ميانه پخش ويديوها به کاربر نمايش داده مي شود و براي هدايت کاربر به لينک يا وب سايت مورد نظر شما مناسب است.
نمايش تبليغ در قسمت پيشنهادات آپارات:
ويديوي شما به صورت هدفمند در قسمت پيشنهادات آپارات به کاربران نمايش داده مي شود. کاربران با کليک روي اين تبليغ به صفحه ويديوي شما در آپارات منتقل مي شوند.
تبليغات در فيليمو
فيليمو يا آپارات فيليمو اولين سامانه نمايش درخواستي (VOD) اشتراکي با سانسور و محدوديت ايراني است که در بهمن ???? آغاز به کار کرد. اين سامانه يکي از محصولات شرکت فناوران ايدهپرداز صبا (صباايده) است. امروزه اپراتور نماوا جديترين رقيب فيليمو در سامانه نمايش درخواستي يا همان (وي او دي) است بر اساس رتبهبندي الکسا فيليمو چهاردهمين سايت پربازديد ايران است. فيليمو داراي بيش از ??? هزار مشترک ماهانه با سهم بازار بيش از ?? درصدي در ميان رقبا است. در ماه ??? ميليون دقيقه محتواي ويديويي توسط کاربران فيليمو مشاهده ميگردد. نهنگ آبي اولين سريالي است که با سرمايهگذاري فيليمو ساخته شدهاست و در ? بهمن ???? منتشر شد. تبليغات در فيليمو مانند ديگر پلتفرم ها نيست و ويژگي هاي خاصي دارد.
نماوا – سرويس نمايش درخواستي
نماوا در آغاز با نام موويلند که جزئي از سرزمين شاتل (شاتللند) بود فعاليت خود را آغاز کرد. در فروردين ????، وبسايت فيلم شاتللند که با نام موويلند فعاليت ميکرد به نماوا تغيير نام داد. نخستين سريال اختصاصي نماوا سريال سالهاي دور از خانه است که در ?? فروردين سال ?? ه.ش توسط نماوا عرضه شد. اين وبگاه براي تماشاي آنلاين فيلم و … است که با برخي از شرکتهاي اينترنتي ايران قراردادي براي تماشاي رايگان فيلم بستهاست. اين وبگاه نيز بلاگي دارد که در آن فيلمها را نقد و درباره? آنها توضيح ميدهد.
در تبليغات ويديويي چگونه بهترين بازخورد را بگيريم؟
فرض کنيد که شما بستر را انتخاب کرده ايد و قصد داريد تبليغات در فيليمو را شروع کنيد. حالا لازم است چند مورد ديگر را نيز بدانيد. تبليغ شرکتهايي که موفق به جذب آگهي آنها شدهايد را در سرويس تعريف کنيد؛ فرض کنيد يک بانک، يک اپراتور تلفن همراه و يک سرويس تاکسي اينترنتي در اين مرحله تعريف ميشوند. براساس قراردادهاي خود محدوديتهاي نمايشي را مشخص کنيد. براي نمونه، تبليغ بانک بايد ??هزار کليک، تبليغ اپراتور ??? هزار بار و تبليغ تاکسي اينترنتي تا زماني که دست کم ? هزار بار Skip نشده است، نمايش داده شوند.
خلاصه اي از انواع تبليغات ويديويي
- تبليغات ويديويي نوعي از تبليغ هستند که پيام را در قالب ويديو به مخاطب منتقل ميکنند.
- تبليغات ويديويي به دو بخش تبليغات «Stream» و «Out Stream» تقسيم ميشوند.
- تبليغات استريم به سه شکل «Pre-Roll»، «Mid-Roll»و «Post-Roll» اجرا ميشوند. شيوه «Pre-Roll» محبوبتر از دو روش ديگر است.
- تبليغات ويديويي جايزهاي در عوض تماشاي ويديو به مخاطب امتياز ميدهند.
- تبليغات ويديويي «Interstitial-ad» سازوکاري شبيه به پاپ آپها دارند.
- «Playble ads» نوعي تبليغ است که کاربر ميتواند در همان لحظه با آن بازي کند.
ارتباط با ما
شناسه (آيدي) تلگرام pdaneshjoin@
ايميل daneshjoin@gmail.com